Att jobba med inköp är ett väldigt spännande och utmanande yrke. Inköpare är en väldigt viktig roll på många företag då det är oerhört viktigt att köpa in bra produkter och tjänster till rätt pris. Dessutom är det viktigt att skriva bra och korrekta avtal och kontrakt för att undvika problem och tvister i efterhand. Jobbar man inom kommunal eller statlig verksamhet för
man anpassa sig efter lagen om upphandling. Här finns mycket regler att ta hänsyn till. Detta för att inköpen skall utsättas för konkurrens så att skattepengar inte hamnar i fel händer. Detta med upphandling är en speciell process och en gedigen utbildning inom detta är att rekommendera om man vill jobba inom detta område.
Som upphandlare/inköpare är ens huvudsakliga arbetsuppgift att ansvara för inköpen som görs på arbetsplatsen. Det är viktigt att vara affärsmässig och kommunikativ för att upprätthålla goda kontakter med leverantörer. I inköpsprocessen deltar du i förhandlingar, upprättar affärshandlingar och skriver avt
al med leverantörerna. Det är även viktigt att snabbt kunna sätta sig in i de områden där man gör inköp för att kunna ställa så bra krav som möjligt. Efter inköp är gjorda är det även viktigt att följa upp leverantörer så att de uppfyller de krav som ställts vid inköpet.
Efter att ha genomgått en inköpsutbildning kan detta vara exempel på vanliga yrkesroller: Upphandlare, inköpare, inköpsassistent med flera.
Det finns ett stort utbud av inköps- och upphandlingsutbildningar så ta dig tid och läs noga om vad dem innehåller så att du får en så bra utbildning utefter dina mål som möjligt.
För dig som redan arbetar inom yrket finns det även bra kurser och utbildningar för att upprätthålla och utöka din kompetens. Nedan listar vi alla utbildningar inom området inköp.